RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Peppa mig !
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 24 okt 2002 20:47    Rubrik: Peppa mig !

Jag har just köpt ett begangnat Alesis Studio 32 bord för 8500 kr. Det var väl ett helt ok pris...säg att jag gjort ett klipp Razz
Jag tänkte köpa 2 A-datar också och ha den som inspelningsbord vilket det är anpassat till. Är det några fler som har egna hemstudios, vad har ni för prylar och så...intresserad Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Martin
Gäst

InläggPostat: 25 okt 2002 2:34    Rubrik:

Hej!
Tack før tipset om dator, har nu en vanlig celeron 733 mhz med 384 mb ram och en 7200 varvs barracuda hårddisk. Den datorn ær førsinkad nær man ska anvænda tex Nuendo och køra auto-tune på flera spår.

I våran hemstudio har vi myligen inførskaffat ett gammalt Tascam m-2524 bord, vet inte så mycket om det, men det ær som i nyskick, ingenting ær trsigt eller så, låter också bra, svep på både high och mid tonkontrollerna. Vi hade tænkt att inførskaffa ett Alesis studio 24 før ett år sedan, ångrar lite att vi inte gjorde det med tanke på vad priset har gått upp på det bordet, nærmare 5000 tror jag om jag inte har fel =).
Annars något som jag tycker man behøver ha i en studio ær 2 skærmar, det underlættar avsevært nær du både ska mixa o editera i programmet. Något annat som vi har gjort ær att bygga ett sångrum vældigt billigt och enkelt.
Byggde først en ny "Vægg" på væggen, regla hela rummet, sedan isolerade vi med markisolering, spænde upp tyg utanpå och satte bræder øver tyget med 3-4 cm luftspalter vilket dødar det mesta ljudet, och olika frekvenser. Ljudfællan mellan brædorna dæmpar ordenligt, och det låter faktiskt riktigt bra i rummet, næstan helt stumt.

Ha det bra!

Martin
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 26 okt 2002 20:37    Rubrik: Mobil studio

Jag tänkte att jag skulle försöka bygga upp en mobil studio, så nu i början bryr jag mig inte om med avskärmningar och sådant. Alesis Studio 32 bordet är det första inköpet och jag skall senare köpa 2 a-datar och casea på nåt snygg sätt.
Jag såg föresten ett begangnat studio 24 bord för 3000 härom dan, fast det ärklart vet ju inte vilket skick det var i Rolling Eyes
Om man spelar in på dator eller i allafall mixar i dator så håller jag med dig att 2 skärmar underlättar väldigt mycket. Jag har sparat ett gammalt grafik kort och en 17-tummare som jag tänkte koppla in i min dator och se om jag får igång 2 skärmar. Men datorn själv är så slö så jag kan inte köra något inspelning överhuvudtaget. Men senare tänkte jag uppgradera och kanske köpa något kort med A-dat in/ut på så jag lätt och smidigt kan tanka in från a-dat och mixa i datorn om man vill och behöver klippa och klistra lite mer. Då är det ju mycket smidigare.

På studio 32 bordet är det bara ett svep på eqn, lite dumt men jag klarar mej nog till att börja med, hela bordet är ju väldigt smidigt att köra just 2 A-datar på och dom har verkligen proppat det fullt med in och ut-gångar.

Låter som ni har byggt ett utlimat sångbås Smile Hoppas att det kommer väl till användning och att det visar sig i mixen, men det brukar det allt göra Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet