| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Micke Gäst
|
Postat: 06 apr 2005 17:43 Rubrik: Preamp |
|
|
| Hej. Jag har en mikrofon som behöver phantommatning och köpte då en preamp till den. Jag kopplade in miken från en vanlig xlr-hona till 6.3-propp och lyssnade sen i den obalanserade utgången efter ljud, men den var stendöd. Jag testade med en mikrofon som inte krävde phantommatning och då fungerade det bortsett från jordfelsbrum. Vad är problemet? Tack på förhand //Micke |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 06 apr 2005 22:10 Rubrik: |
|
|
Svårt att ge bra svar på rak arm, men en teori. Fantommatning kräver så vitt jag vet en mick med balanserat ut. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pontus Gäst
|
Postat: 07 apr 2005 12:48 Rubrik: Använd en XLR-XLR |
|
|
Hej!
Koppla in micken på preampens XLR-ingång och slå på Phantommatningen så funkar den nog. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Micke Gäst
|
Postat: 07 apr 2005 19:54 Rubrik: |
|
|
| Tack, men jag har slagit på phantommatningen. Tror ni det kan bero på vilken typ av mickkabel man använder mellan mick till preamp eller preamp till högtlalare? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
DaGoomb Gäst
|
Postat: 25 maj 2005 22:01 Rubrik: Re: Preamp |
|
|
| Micke skrev: |
| Hej. Jag har en mikrofon som behöver phantommatning och köpte då en preamp till den. Jag kopplade in miken från en vanlig xlr-hona till 6.3-propp och lyssnade sen i den obalanserade utgången efter ljud, men den var stendöd. Jag testade med en mikrofon som inte krävde phantommatning och då fungerade det bortsett från jordfelsbrum. Vad är problemet? Tack på förhand //Micke |
Det är väl en XLR -> Stereotele (2ledare + skärm)? Annars funkar det inte. Vad är det för lustig preamp som har tele in på mic ingången? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 30 maj 2005 22:24 Rubrik: |
|
|
Det finns telepluggar som är balanserade väl? TRS heter väl de? Tip, ring och sleeve dvs. två signalledare samt en skärm (jord). _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Micke Gäst
|
Postat: 09 aug 2005 13:53 Rubrik: |
|
|
Tack.
Det löste sig när jag köpte balanserad XLR-XLR. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 10 aug 2005 21:50 Rubrik: |
|
|
Ja, vissa problem behöver inte vara svårare än så =) _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
RadioMan Korpral

Registreringsdatum: 01 juli 2005 Inlägg: 15 Ort: Finland/Helsingfors
|
Postat: 04 okt 2005 20:01 Rubrik: |
|
|
¨jag sku också säga att phantom och xlr hör ihop. eftersom det matas en ström till micken.
det är väl antar jag en kondensator mic. är det en electret mick så kräver den ingen phantom fast det är en "kondensator mic". men det du måste veta är att micken får phantom..... _________________ ------------------------Leker ljudtekniker _lYLEl_---------------------------- |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|