| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: 05 aug 2005 12:49 Rubrik: Höja "standarvolym" på ljudfil... |
|
|
Hej,
Har en ljudfil men ljudet på den, jämfört med andra är väldigt lågt. Så finns det något program(helst gratis) som kan så att säga höja "standardvolymen" på ljudfilen(eftersom det är ganska störigt att ändra ljudet i datorn varje gång den spelas upp i spellistan eftersom då alla ljud höjs.....jag vill bara alltså ändra ljudstyrkan på en specifik ljudfil, någon som vet ett sådant program? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
mike Gäst
|
Postat: 09 aug 2005 13:48 Rubrik: |
|
|
| Jag brukar använda winamp. Jag höjer ljudet med EQ tills jag uppnår önskat resultat och byter output till "disk writer-plugin". Sedan klickar jag på ljudfilen i spellistan så sparas den på den plats man valt med den kvalla man valt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Maxmixmaster Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002 Inlägg: 32 Ort:
|
Postat: 10 aug 2005 21:59 Rubrik: |
|
|
Du kan normalizera ljudfilen du har för att öka volymen, för att göra detta kan du använda i stort sätt vilket ljudredigeringsprogram som helst (Cubase, Wavelab, Cool Edit, etc.)
Nackdelen med detta är att volymen på bruset också höjs parallellt med ursprungsljudet hos filen du vill ändra.
Kanske är knepigt att förstå, men prova så hör du skillnaden _________________ Inserted by: Maxmixmaster |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Rogga Menig

Registreringsdatum: 04 oktober 2005 Inlägg: 6 Ort:
|
Postat: 04 okt 2005 21:49 Rubrik: |
|
|
Hej!
Ljudfilen måste normaliseras. (eliminerar headroom) Detta innebär att signalen blir så stark som möjligt utan att överskrida MOL (maximum output level) Om du fortfarande tycker att den hörs för svagt så måste du använda en kompressor (mycket mer komplicerat).
Till skillnad från Maxmixmaster så anser jag inte att det är ett problem att bruset i din låt höjs när du normaliserar den, tvärt om så hör du mindre brus än ifall du skruvar upp volymen för att få samma nivå. Detta i och med att bruset som uppstår i elektroniken i datorn hörs mer när du höjer volymen.
Kompressorn fungerar så att du har en så kallad treshold vid en viss ljudnivå. Den ljud som är starkare än tresholden dämpas medan de som ligger under den förblir oförändrade. Om du normaliserar den efter att du har använt en kompressor får du en högre subjektiv ljudnivå men lite mera brus (i förhållande till MOL) på de ställen där ljudnivån inte överstiger thresholden. Kompressorn hittar du i ett lite mer omfattande ljudredigeringsprogram. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|