RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Jobb som ljudtekniker
Gå till sida Föregående  1, 2
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
raimons
Gäst

InläggPostat: 02 dec 2002 17:44    Rubrik: jorå serru...

nämen allvarligt. jag börjar bli jävligt osäker på vad jag ska lägga mina pengar på.
eller rättare sagt. vafan ska jag göra med mitt liv?
ni tjafsar hit & dit bl bl bla...sae...var på öppet hus där & det verkar bra. men stålarna gör ont.
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 02 dec 2002 19:47    Rubrik:

Det som är oroande oavsett vilken utbildning man väljer och vad den kostar är utan tvivel de låga chanserna för att få ett jobb. Oavsett vad du kommer ut med för certifieringar, intyg och betyg kan du räkna med att kamma noll på arbetsförmedlingen. Ett kontaktnät kan placera dig före tusen och åter tusen av lycksökare, men räcker det?

Varför är det så? Inte en aning, men jag har en teori: drömjobbet. Här i västvärlden brukar man anse att för 60% av befolkningen är bekräftelsen extra viktigt. Ett jobb med status och snabbt kändisskap eller åtminstone en "skrytfaktor" lockar nog de flesta. Lägg till detta att ljudtekniker ett jobb där man får arbeta med häftig teknik, skapa musik och göra sig ett namn. Och du är långt ifrån ensam att längta efter att bli ljudtekniker. Jag själv satt som tusen och åter tusen och tävlade om att få sköta över ljudet på skolmatcherna när man gick i skolan eller på skolans julavslutning.

Förstå mig rätt, jag försöker inte grusa någons drömmar och förhoppningar, men räkna inte med något oavsett utbildning.
Kristian Kjeldsen
Menig
Menig

Registreringsdatum: 04 mars 2003
InläggPostat: 04 mar 2003 6:07    Rubrik:

Erik Zalitis skrev:
Det som är oroande oavsett vilken utbildning man väljer och vad den kostar är utan tvivel de låga chanserna för att få ett jobb. Oavsett vad du kommer ut med för certifieringar, intyg och betyg kan du räkna med att kamma noll på arbetsförmedlingen. Ett kontaktnät kan placera dig före tusen och åter tusen av lycksökare, men räcker det?

* snip *

Förstå mig rätt, jag försöker inte grusa någons drömmar och förhoppningar, men räkna inte med något oavsett utbildning.

Jag har bara erfarenhet av ljudteknik(er) inom musikbranschen, och i princip enbart helt i datorn. Jag vet nästan inget om hur det går till inom konsert/film/reklam osv. Det vanligaste upplägget som jag stött på är att du kan få "jobb" som ljudtekniker åt en producent om du känner personen ifråga, och kan visa att du behärskar de verktyg som producenten använder. Om du gått en utbildning eller inte tror jag spelar mindre roll för just den här typen av jobb. Att lära sig själv tar visserligen tid, men ingen kan tala om för dig hur du ska mixa 64 kanaler och få det att låta skiva, det är något du måste komma fram till på egen hand. Alla behöver definitivt någon att lära sig från, men detta kan precis lika gärna vara en person som är duktig som en skola med lärare. Klippning t.ex är något som kräver mycket träning för att göras snabbt och med tillfredsställande resultat. Man kan argumentera fram och tillbaka när det gäller klipp, men de flesta är nog överrens om att det helst inte ska låta klippt(upp till teknikern) och helst inte behövas övermånga klipp(upp till sångaren/musikern).

Min erfarenhet är att man kan producera väldigt välljudande resultat med ganska enkla medel. Att lära sig hantera stora analoga/digitala mixerbord är även det en värdefull färdighet, dock tror jag den kommer mer tillpass i stora studios, ensembleinspelning osv. Vet du hur du vill att det ska låta, kan du lära dig vilket bord som helst, men inte tvärtom.

Om man vill börja hålla på med ljudteknik, särskilt inom musikbranschen, är mitt råd att man hittar en låtskrivare, och köper en mac och lär sig logic. Även om man siktar på att skaffa sig ett jobb i en stor studio, kan det du lär dig själv av att arbeta med en "kreatör" vara värdefullt. Kom ihåg att ju bredare "tekniker" du är, desto lättare har du att få (nya) jobb.

hej svejs - Krille
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
David
Gäst

InläggPostat: 13 mar 2003 17:47    Rubrik:

Ingen som vet nått om utbildningen i haparanda?
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 19 sep 2003 14:15    Rubrik:

Jag tror att det är viktigt att man inte snöar in , typ, jag vill BARA jobba med det eller det.
Å jag tror det är viktigt att vara bred, öppen ENVIS och bered på att kämpa några år.
Till överst på sidan
Joppe
Gäst

InläggPostat: 25 sep 2003 9:11    Rubrik: Re: Jobb som ljudtekniker

Diverse personer skrev:
Reds notis: Här är Ljudteknikerns Guides länkar till utbildningar

Hej Jag heter Daniel Palm och jag läste din sida på internet.Vet du vilka skolor som finns, gärna nära Göteborg där jag bor.Tack på förhand Daniel Palme

Tja
Jag håller på med ett specialarbete i plugget som handlar ommitt drömyrke, och det är ljudtekniker. Jag satt här surfa och sökte lite info om yrket och hittade den härsidan. Den är ju perfekt för en beskrivning av yrket. Om kablar, mixern och sånt som jag inte ens visste. Men jag vill ha lite mer info om löner och om det svårt att få jobb som ljudtekniker.
h/ Calle Jonsson P.S. Det vore bra om ni mailade det

Hej.
Jag hittade din sida för en stund sen. Kommer troligen att slösa massa telefonräkning på den också Smile
Jag undrade om du vet vilka högskolor i eller kring Småland där det finns ljudteknikerutbildning, om det finns häromkring överhuvudtaget. Skulle vara tacksam för svar. / Martin
Lindström[url][/url]

Tjenare!

Högskolan i Piteå är bra, men är väldigt svår att komma in på. Man är nästan tvungen att ha gått någon typ av förbredande utbildning först. Det finns lite olika PU (påbyggnadsutbildningar) man kan ta. Jag har gått på Rockmusiklinjen i Munkfors på ljudteknik, samt Rudbecksskolan i Örebro, varav den sistnämnda var kanonbra! Inspelning i professionell studio, och skolan har åxå 2 st studios+radiostudio och 2 MIDI-"studios", eller rum. Båda är gratis att gå på. Kolla deras hemsida: www.maclabbet.com/ljud/ =>Rudbecksskolan, eller: www.munkfors.se/ å klicka på "utbildning" och sen "komvux".
Till överst på sidan
Don
Gäst

InläggPostat: 13 okt 2003 15:39    Rubrik: Utbildning

Det finns flera utbildningar som ger de kunskaper som behövs. Jag håller med några tidigare inlägg som påpekade att man blir inte ljudtekniker på några veckor, det kräver år av ihärdigt tränande och övande. Sverigefinska folkhögskolan i Haparanda (www.svefi.net) erbjuder en bra grundutbildning som dessutom ger de kunskaper som behövs för att söka till Piteå.
Det som jag, personligen, tycker utmärker en bra utbildning är tillgången på studiotid. Fördelarna med bl a Haparanda och Piteå är att det aldrig är stängt till studio och kontrollrum. Det går att spela in & mixa dygnet runt. Flera andra utbildningar ger inte den möjligheten och då missar man mycket "hands-on" erfarenhet. Dessutom bör man kolla in vad det är för utrustning som finns, inte bara inspelningsmässigt utan även kringutrustning, mikrofoner, effekter o dyl. Även om det är bra utrustning att spela in och mixa på, är det så att en dålig mikrofon är en dålig mikrofon. Det är bra med erfarenhet om dåliga mikrofoner också, men har du inga bra dito att jämföra med vet du inte hur det kan låta. Det bästa sättet att kolla om utbildningen är bra är att hitta personer som har läst utbildningen innan och höra vad de tycker.
Det är naturligvis så att om en utbildning har en hemsida med citat från elever som har gått kommer de inte att lägga ut kommentarer som "Det var ren j***a dynga", då det inte skulle premiera utbildningen. Alla såna citat kan tas med en nypa salt. Det finns alltid nöjda och mindre nöjda elever på alla utbildningar.
Jag har själv läst både i Haparanda & i Piteå och kan bara säga att det var väl investerade år. Det kan tyckas vara svårt att komma in men som jämförelse kan jag påpeka att det är 1400 som söker till scenskolan i Stockholm och 12 som kommer in. Det kan ta några år av ihärdigt sökande men tillslut brukar det ge med sig. Numera tar dessutom Piteå in 5st på betyg, så det ökar möjligheterna att komma in om man inte kan det som behövs på provet. Det har varit mycket diskussioner kring Piteås antagningsprov och jag kan bara instämma i att de tar för lite på ljudteknisk bakgrund. Det finns även levande exempel på att man kan slå sig fram bakvägen och sedan börja direkt på 2:a året i Piteå. En nackdel med antagningarna på betyg är att antalet avhopp från linjen har ökat markant.

Lyckades lägga detta inlägg fel först, ber mycket om ursäkt.
Till överst på sidan
Simon
Gäst

InläggPostat: 12 sep 2004 14:08    Rubrik: Mediatekniker utbildning

Jag pluggar för närvarande på 3-årig gymnasíeutbildning med inriktning mediateknik..

Skolan drivs av ett företag (OFO medieteknik)
Jag är ny men tror att denna utbildning är bra om man vet vad man vill. jag vill nämligen som ni ovanstående bli just ljudtekniker.

Vi får läsa mycket elektroni k(om man väljer den inriktningen d.v.s.) detta är något som jag är glad för då jag tror att man är mycket mer konkurenns kraftig om du kan laga grejer och veta hur komponenterna fungerar.

Har någon f.ö hört talas vad utomstående säger om skolan?
Till överst på sidan
Frodelyd
Menig
Menig

Registreringsdatum: 23 december 2004
InläggPostat: 23 dec 2004 20:53    Rubrik:

Skandinavias beste ljudskole, sjekk ut www.niss.no eneste skole i skandinavia som er godkjent av digidesign (protools).

Er blant de beste skolene i skandinavia.

Mvh

Frode fra Norge:-)

Sjekk også ut : www.lydforum.com
Till överst på sidan
Tim_Ahlberg
Menig
Menig

Registreringsdatum: 17 februari 2006

InläggPostat: 17 feb 2006 23:15    Rubrik:

Jag är i samma sits som skaparen av denna tråd...
Drömmer om Ljudteknikerjobb och gör ett skolarbete om det.
Har fått reda på mycket med denna tråd men det jag inte fått veta är LÖNEN.
Är det någon som jobbar eller har jobbat som ljudtekniker och har någon lön att informera mig med?

Tacksam för svar! Laughing
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet