erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 19 dec 2002 12:03 Rubrik: Recension: DI-Port (Digital mikrofonförstärkare) |
|
|
Recension: DI-Port från Mindprint
Äldre ljudkort brukar ha en rätt dålig mikrofonförstärkare inbyggd, vilket även gäller enklare mixers och Minidiskspelare. Om du vill koppla mikrofoner till en valfri inspelningsutrustning, är en extern mikrofonförstärkare oftast ett mycket bättre alternativ till att använda de dåliga inbyggda.
Tyska Mindprint har en serie med mikrofonförstärkare, där DI-Port ingår. Med denna låda får du två separata mikrofonförstärkare med både digitala och analoga utgångar. Dessutom har den extra ingångar som kan mixas ihop med mikrofonen. Detta är bra för sångpålägg, så att artisten kan höra sången när han eller hon sjunger.
Kontrollerna är lättarbetade och manualen beskriver några olika förslag på hur man kan använda de olika ingångarna. På fronten sitter en XLR/Phono-kombo så att man även kan ta in linjesignaler och konvertera till digitalt ljud. De analoga utgångarna är obalanserade, vilket är en nackdel med tanke på hur den är tänkt att kopplas in. Linjemätare saknas, eftersom det är meningen att man ska använda datorn eller mixerns mätare. Däremot har båda mikrofonförstärkarna en indikator på att man överhuvudtaget får in signal och en som varnar för överstyrning. Mer behövs inte, faktiskt. En sak man hade velat ha är USB-stöd, men det finns tyvärr inte i DI-port.
Den digitala omvandlaren lägger mikrofonförstärkare A på vänster kanal och mikrofonförstärkare B på höger, vilket gör att du lätt kan ljudbehandla inspelningen efteråt på datorn. Standardupplösningen på den digitala omvandlaren är 24 bitar, vilket ger en bra ljudkvalité. Tyvärr har man bara 44,1 KHz eller 48 KHz som valbara samplingsfrekvenser. Med tanke på att 2496 (alltså 24 bitar och 96 KHz) är en standard idag, så känns det en smula märkligt att inte lägga in högre samplingsfrekvens än 48 KHz. Men det är en mindre detalj, för den digitala omvandlingen låter verkligen trevligt.
Signal/brus-förhållandet är ofta ett stort problem med mikrofonförstärkning, och DI-port skryter med ett omfång på 105 db. Är detta verkligen sant? Nja, inte riktigt. Jag kopplade in DI-Porten mot digitalingången på ett ljudkort (WaveTerminal 2496) och tittade på Cool Edits mätare. Med mikförstärkarna fullt nerdragna låg de på 90 db, vilket är bra. Drog man upp båda mikförstärkarna på max utan mickar inkopplade, stack förhållanden ner till dryga 50 db. Då ska det påpekas att så högt pådrag sällan behövs, eftersom mikrofonsignalen ofta räcker till. Med två Rode NTK-mickar, visade det sig räcka med att dra upp insignalen till 5/10. Detta ger ett signal/brus-förhållande på 72 db utan mick inkopplat. Det räknar jag som bra för den summa pengar du får lägga ut för en DI-Port.
Fördelar:
Kan ta in linje eller mikrofonnivåer och göra om dem till digitala SPDIF och analoga linjesignaler samtidigt.
Bra mikrofonförstärkare (lågt brus)
Bra AD-omvandlare
Välgenomtänkt upplägg.
Nackdelar:
Utgångarna borde ha varit balanserade, vilket de inte är.
Inget stöd för 96 KHz samplingsfrekvens.
Konverterar 24-bitarsljud till 16-bitarsljud med trunkering och inte omräkning (dithering). Kan ge missljud (inget jag råkade ut för under mina tester dock) i vissa mer ovanliga lägen.
Slutsats: en bra AD-omvandlare för linje- och mikrofonnivå. De två mickförstärkarna låter riktigt trevligt och har lågt brus. Rekommenderas för hemstudion eller för dig som vill spela in med riktigt bra ljud på ditt ljudkort.
Betyg: 8/10, Pris: runt 4900 kronor. _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|