RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Datorbrus
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
dAndy
Gäst

InläggPostat: 22 feb 2003 3:37    Rubrik: Datorbrus

Hej!
Jag håller på att arbeta med en form av radioteater som jag har spelat in på DAT och MD och fört in till datorn. Jag har inte professionell utrustning men ett bra ljudkort. Dock har jag väldiga problem med bagrundsbrus när jag ska spela in. Jag använder Cool Edit pro och verkar ha ett väldigt starkt grundbrus som även ligger där när inget är anslutet till datorn och om jag ska spela in tystnad låter det som en Geiger mätare i Barsebäck! Vad kan jag göra för att få bort bruset? Jag har 3 stora håddiskar och 1.5GB i RAM. Processorn ligger dock bara på 1 gigahertz. Det kanske beror pån att jag har så många andra saker inne i datorn som redigeringskort, videokort etc. ?
MvH
Anders
Till överst på sidan
niel
Menig
Menig

Registreringsdatum: 24 februari 2003

InläggPostat: 24 feb 2003 3:44    Rubrik:

Det råkar inte vara så att du har någon del i utrustningen ansluten till kabelnät? Eller har nån del av utrustningen ansluten till någon utrustning som är ansluten till kabelnät?

Exempel:

* Förstärkare ansluten till video
* Video ansluten till kabelnät
* DAT-spelare ansluten till förstärkare
* Förstärkare ansluten till line-in på ljudkort

Har man det kopplat så får man av någon anledning ett högt bakgrundsbrum på 50 Hz. Minns inte signalstyrkan. Låter iaf förjävligt och irriterar mig som fan. Men enda lösningen jag kommit på hittills är att slita ur antennkabeln ur uttaget... Så prova det.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 24 feb 2003 22:35    Rubrik:

Problemet med kabelnätet är känt. Samma hos mig. Felet beror på att jordpotentialen i kabelnätet och i ditt elnät är olika. Tar man bort jorden från inspelningsutrustningen fungerar det, men då blir utrustningen i värsta fall livsfarlig. Confused Kort sagt: glöm det!

Enklaste lösning som sagt, dra ur kabelTV-sladden när du spelar in.

En tanke:
Man kan använda en 1:1-transformator för att galvaniskt åtskilja utrustningen och nätet. Det fungerar perfekt när man kopplar ihop ljudutrustning med olika jordpotentialer, men jag är osäker om det går att få att fungera på kabelnätet... Någon som vet?
niel (kan inte logga in)
Gäst

InläggPostat: 24 feb 2003 23:45    Rubrik:

Erik Zalitis skrev:
Problemet med kabelnätet är känt. Samma hos mig. Felet beror på att jordpotentialen i kabelnätet och i ditt elnät är olika. Tar man bort jorden från inspelningsutrustningen fungerar det, men då blir utrustningen i värsta fall livsfarlig. Confused Kort sagt: glöm det!

Tack! Jag har frågat diverse folk i flera år om detta, men ingen har haft något svar...

Citat:
Enklaste lösning som sagt, dra ur kabelTV-sladden när du spelar in.

Problemet är då att man får fruktansvärt dålig mottagning på det man vill spela in, om man vill spela in nåt från TV eller Radio via kabelnätet. Wink

Citat:
En tanke:
Man kan använda en 1:1-transformator för att galvaniskt åtskilja utrustningen och nätet. Det fungerar perfekt när man kopplar ihop ljudutrustning med olika jordpotentialer, men jag är osäker om det går att få att fungera på kabelnätet... Någon som vet?

Hur menar du? Hur kopplar man? Vad behöver man för utrustning? Är rätt nollad på sånt här... Jag gör nästan vad som helst för att bli av med det här problemet...
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 01 mar 2003 0:51    Rubrik:

Jag tänkte lägga fram ett annat alternativ om du inte är så duktig på att koppla och vill slippa det vill säga. Om jag inte minns fel finns det ett alternativ under effektmenyn på cool edit pro som heter noise reduction, där kan du välja "hiss reduction" eller vad det nu heter som tar bort en del av det oönskade brummet.
Ett annat litet elternativ som du kan utnyttja är att använda dig av equalizern för att ta bort 220-230 volts brum (inställningen är anpassad för att ta bort brum hos en inspelning där den männskliga rösten är inspelade endast)
Det du bör göra är följande:
Ta bort allt ljudinnehåll under 150Hz, du kommer då märka att mycket av det lågfrekventa bullret är borta men att brummet fortfarande finns kvar.
Du startar nu en parametrisk equalizer istället och stället in den på den smalaste bandbredden som finns tillgänglig, sen skär du så hårt som möjligt på frekvenserna 150Hz, 250Hz och 350Hz.
Fan, det är riktigt svårt att förklara! Hoppas att du lyckas förstå hälften av det jag sagt. Lycka till med oljudet i alla fall.

Mvh. Max Persson
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 14 apr 2003 0:07    Rubrik:

ehh sonic foundrys noice reduction funkar utmärkt Wink (eller inte)
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 01 maj 2003 10:24    Rubrik:

Alla tycks ha problem med antenn jord besök denna sida hos Kjell & CO Post order företag som har mycket electronik för oss musiker och Pc nördar! (www.kjell.com)

http://www.kjell.com/kjellfakta/brum/

Ang. brum så får du ju följa hela kedjan. Koppla in en sak i taget tills det brummar, där är felet = ) Du har väl inte WebbCam med ljud som står på? Eller Pc micken?
Ta fram din MIxer i datorn och om det brummar/brusar så stäng av källa efter källa tills du vet vilken kanal det är som brusar.

Använd riktigt bra kablar, ett måste tycker jag!
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet