| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
DH Furir

Registreringsdatum: 10 februari 2003 Inlägg: 22 Ort:
|
Postat: 08 jun 2003 11:47 Rubrik: Vad har Windows XP som inte Windows Me har ? |
|
|
Jag har försökt att spela in det jag sänder i DigRad AirPlay med CoolEdit Pro 2000 via mixad utsignal. När jag kör med windows Millenium som operativsystem stannar DigRad AirPlay uppspelningen efter ca tio minuter. Men med Windows XP flyter allting på helt klockrent.
Nu är min fråga....varför är det så stor skillnad mellan dessa operativsystem ? Och vad är det som är skillnaden ? Allt annat fungerar perfekt med WinMe som operativsystem men inte detta. Är det nån speciell drivrutin som har med ljudkortet eller nåt annat med ljudet som ingår i XP men inte i Me..... ?
Tacksam för svar..... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 08 jun 2003 12:07 Rubrik: Re: Vad har Windows XP som inte Windows Me har ? |
|
|
| DH skrev: |
Nu är min fråga....varför är det så stor skillnad mellan dessa operativsystem ? Och vad är det som är skillnaden ? Allt annat fungerar perfekt med WinMe som operativsystem men inte detta. Är det nån speciell drivrutin som har med ljudkortet eller nåt annat med ljudet som ingår i XP men inte i Me..... ?
Tacksam för svar..... |
Rent allmänt kan man säga att Windows XP baserat på den stabila NT-kärnan och har en bättre minnes- och processhantering än ME. Windows 95/98/ME baseras på en upphottad doskärna som är betydligt mindre driftsäker.
Så, varför strular ljudet? Svårt att säga, men vad du kan kontrollera:
- Att du använder ljudkortstillverkarens drivrutin
och inte den som medföljer WindowsME.
- Att du har senaste Direct-X (http://www.microsoft.com/directx)
Om du använder den drivrutin som kommer med operativsystemet, så är den äldre än operativsystemets releasedatum och kan mycket väl vara skälet till problemet. Soundblaster-AWE32-drivrutinerna för Win98 är notoriskt instabila med avbrott och hack som följd.
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
DH Furir

Registreringsdatum: 10 februari 2003 Inlägg: 22 Ort:
|
Postat: 08 jun 2003 15:25 Rubrik: |
|
|
Men hur gör man för att använda en annan än operativsystemets drivrutiner för ljudkortet ? Måste man ladda ner någon drivrutin från nätet då eller ?
När jag kollar på informationen om vilka drivrutinsfiler som används för ljudkortet står det en lång rad med filer som används men alla är tagna från C: och verkar inte komma från installationscd:n. Men som jag vet så är WinMe väldigt glad och snabb med att själv fixa en drivrutinsfil till alla möjliga enheter. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 12 jul 2003 17:17 Rubrik: |
|
|
| Citat: |
| Men hur gör man för att använda en annan än operativsystemets drivrutiner för ljudkortet ? Måste man ladda ner någon drivrutin från nätet då eller ? |
Gå in på tillverkarens hemsida och leta efter "Download". Det är nästan alltid så att det finns en bättre drivrutin för ditt ljudkort än den som medföljer installations-skivan eller Windows.
Mvh
Erik Zalitis _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet!
Senast ändrad av erik z den 05 aug 2003 15:47, ändrad totalt 1 gång |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Dúnadan Gäst
|
Postat: 14 jul 2003 12:48 Rubrik: |
|
|
| STABILITET! |
|