RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
ljudtekiniker
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
kalle
Gäst

InläggPostat: 25 jul 2003 22:55    Rubrik: ljudtekiniker

Hej jag funderar att gå på studio blues ljudteknikerutbildning i enskede känner ngn till den?? Arrow
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 26 jul 2003 8:32    Rubrik:

Tjena

Använde forumets sökfunktion och hittade detta:

http://www.radioufs.com/forum/viewtopic.php?t=24&highlight=studio+blue

Mvh
Erik Zalitis
Gäst

InläggPostat: 30 jul 2003 3:31    Rubrik:

Om du vill lära dig spela in så rekomenderar jag utbildningen hos Chemical Works!
En kurs för dig som vill lära dig spela in professionellt och mycket mer.

här är en länk till deras hemsida.
http://www.chemicalworks.se/
Till överst på sidan
Luzer
Major

Registreringsdatum: 18 juni 2002
InläggPostat: 31 jul 2003 20:47    Rubrik: utbildning

Jag rekomenderar inte chemical works. Du blir inte ljudtekniker på 3 veckor, det är en väldigt bra grund och man lär sig mycket, men det krävs längre tid och erfarenhet för att kunna göra bra produktioner efter det. Chemical Works är bra, men jag håller inte med att man blir studiotekniker på 3 veckor. Det finns en klistrad tråd som heter jobba som ljudtekniker, läs i den, där tas det upp många olika utbildningar...
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
starksenap
Korpral
Korpral

Registreringsdatum: 28 april 2003
InläggPostat: 01 aug 2003 12:39    Rubrik:

Hej Luzer.. Jag vet inte vad du har för utbildning eller någonting om dina kunskaper..
Men vad jag vet är du inte riktigt vet vad Chemical Works är.
Jag gick 3 veckors kursen och lärde mig nåt så enromt mycket, och utan problem skulle jag kunna göra en bra produktion vilket jag redan gjort!
På Chemicalworks (som skrivet ovan) lär man sig att spela in professionellt, om du tar en titt på vad man går igenom under kursens gång och förstår vad det innebär så förstår även du att det är precis det du behöver för att göra professionella produktioner.
Sen vad det gäller erfarenhet, så är det den du får ta del av hos Chemical Works.

Läs kursomdömen själv så ser du vad eleverna säger, det är oss man skall fråga.
Gäst

InläggPostat: 03 aug 2003 13:04    Rubrik:

Hej Stark Senap.

Jag tänkte förklara lite vad Luzer menar med det han säger.
Att gå en ljudtekniker/producentutbildning som t.ex. Chemical works som vara under tre veckor och som kostar multum gör dig inte till en färdigutbildad ljudtekniker med fullfjädrade kunskaper inom området.
Chemical Works erbjuder bara en ytters liten del av ett brett ljudspektrum. De kurser som annordnas verkar huvudsakligen rikta in sig på skivproduktion (olika faser under en digital produktion från början till slut) eller Hemmastudioinspelning.
Du kan säkert precis som du säger genomföra en inspelning enligt deras normer och föreskrifter på ett bra sätt. Men då har du bara valt en väg av många för att ta dig dit.
Personligen skulle jag endast gå Chemical utbildningen om jag var musikentusiast och hade det som hobby.
Till överst på sidan
starksenap
Korpral
Korpral

Registreringsdatum: 28 april 2003
InläggPostat: 04 aug 2003 23:39    Rubrik: Chemicalworks

Det säger sig självt att ni inte vet vad ni pratar om eftersom ni antagligen inte förstår er på kursinnehållet.
Kan du använda utrustningen på Chemicalworks, kan du gå in i vilken annan studio som helst och börja jobba.
Kursen inriktar sig inte på en specefik produktion, jag lärde mig göra produktioner på alla vis, dessutom gick vi igenom historia om hur tidigare kända produktioner gått till som tex. Nirvanas Nevermind, Radioheads OK Computer och många fler.
Det ger dig möjlighet att ge ett band samma snare, toms etc. som tex. Nirvana.
Man lär sig mer om produktioner där än någon annanstans!
Kursen är så "Open Minded" som det bara går.
Med dessa kunskaper kan jag få min inspelning att låta riktigt professionell.
Detta gör kursen värd varenda krona.

Till dig som vill lära dig spela in professionellt så kan jag varmt rekomendera Chemicalworks.
Där får du ta del av många många års erfarenhet.
Kan du använda Chemicalworks utrustning, kan du utan problem jobba som livetekniker, TV-tekniker, Radiotekniker etc.
Dessutom lämnar du Chemicalworks med ett tränat öra.

Vill man veta vad kursen på Chemicalworks innebär så skall man läsa kursomdömmen eller ringa dem.
Luzer
Major

InläggPostat: 10 aug 2003 16:49    Rubrik: studiotekniker på 3 veckor....not

Starksenap -> Varför tror du att det finns en ljudingengörsutbildning i piteå på 2 år...eller 4 år till om man vill ha en magisterexamen? Eftersom du kan göra proffisionella inspelningar efter du gått på chemical works ?
Jag har inte något emot dig men du verkar inte speciellt "open minded" själv. Jag tycker chemical works är bra, om man vill ha det som hobby eller som ett första trappsteg in i ljudteknikervärlden som det var för mig. Men du blir inte studiotekniker på 3 veckor, det krävs låååång erfarenhet och hur mycket du än vill att du skall kunna spela in alla band på ett bra sätt så vet du inte allt du skall lyssna efter eller alla små olika inspelningstrix som man kan göra vid en inspelning.

Och du kan INTE spela in i vilken studio som hellst. Jag har själv fått sitta med och hjälpa en tekniker i en annan studio för att han inte kunde med den. Han hade gått på chemical works och fått höra att "kan man burkarna där så kan man spela in överallt". Vilket inte stämmer för fem öre! Visst funktioner etc är samma men det kan vara kopplat på miljoner olika sätt i olika studios.

Och dom första banden man får spela in har nog inte samma trumset som Nirvana, Radiohead mfl. Så att säga till dom banden du spelar in att du kan få virveln att låta som det gör på nirvanas nevermind är att sälja skinnet innan du skjutit björnen. Det jag har lärt mig hittills på olika ljudteknikerutbildningar är att har du bra musiker och bra instrument så är det otroligt mycket lättare att göra en bra inspelning. Men att få ett halvrötet trumset att låta bra är skitsvårt.

Ljudvärlden är gigantisk och man blir aldrig fullärd, det är lika bra att inse det "starksenap". Jag gick 3 veckors utbildningen på chemical works antagligen i början när dom just startat upp den för det var lite struligt. Jag har läst referenserna på deras hemsida och blivit glatt överaskad, och den är nog bättre nu än vad den var när jag gick där. Så jag säger inte att den är skit, utan säger att "gå inte dit och tro att du blir studiotekniker på 3 veckor". Du får en inblick i hur det fungerar och kan börja göra lite inspelningar. Och såsmåningom blir du bättre och bättre.
Jag tänker inte försöka driva den här "diskutionen" längre, du verkar vara fast besluten om vad du tycker.
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 19 aug 2003 18:10    Rubrik:

word
Till överst på sidan
Hancock
Gäst

InläggPostat: 20 okt 2003 9:35    Rubrik:

Håller med Luzer!! inte faaaan kan man lära sig att bli ljudtekniker på 3 veckor. Har själv studerat i 2 år och jobbat med det i ca:3 år......och jag har lång väg kvar att gå innan jag är klar ljudtekniker (om man någonsin blir klar??)
Till överst på sidan
Luzer
Major

InläggPostat: 21 okt 2003 20:19    Rubrik:

Man blir aldrig klar Wink hoppas jag iaf. Den dagen jag blir "klar" skall jag sluta. Fast så är det nog med dom flesta yrken, man blir aldrig fullärd. Lycka till alla blivande ljudtekniker Smile
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet