| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Gäst
|
Postat: 18 sep 2003 21:39 Rubrik: Spela in ljud till ljudfiler |
|
|
Hej alla ljudintresserade!
Vet någon hur man på smidigaste sätt kan spela in ljud via mikrofon och då få en fil som man kan tanka över till datorn.
Det funkar på minidisk men enbart tvärtom, alltså om man för över filer från datorn till minidisk men att föra över ett inspelat ljud på minidisken till datorn det går inte. Sådan överspelning måste göras i realtid.
Finns det någon annan lösning?
(Förutom att spela in ljudet direkt i en portabel dator. ´Det går ju men det är ju lite skrymmande och tungt att göra det.)
Hur fungerar mp3spelare med inspelningsfunktion? Visserligen är det diktafonkvalitet men kanske det finns spelare med bättre kvalitet?
Per H |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
gäst Gäst
|
Postat: 23 okt 2003 10:11 Rubrik: |
|
|
En portabel DAT-bandspelare verkar bra för dig.
Sen finns det ju sk "Net-MD", dvs en MD som man kopplar till datorn via tex USB så att den funkar lite som en hårddisk. -Då slipper man iaf konverteringen digitalt> analogt> digitalt. (Fast hur bra det blir har jag ingen aning om) |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Freddie Gäst
|
Postat: 26 nov 2003 12:24 Rubrik: |
|
|
| Det är ju bara att spela in ditt ljud som du vill till MD:n och sen tar du line out frpn MD till line in i ljudkortet (datorn) så vips så finns det där sen. Det bästa är om du tex haer s/pdif från MD:n så slipper du omvandlingen också! Däremot så blir ju kvaliteten i MD inte bra nog att använda i inspelningar! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Pysen Gäst
|
Postat: 01 feb 2004 16:50 Rubrik: |
|
|
| Freddie skrev: |
| Det är ju bara att spela in ditt ljud som du vill till MD:n och sen tar du line out frpn MD till line in i ljudkortet (datorn) så vips så finns det där sen. Det bästa är om du tex haer s/pdif från MD:n så slipper du omvandlingen också! Däremot så blir ju kvaliteten i MD inte bra nog att använda i inspelningar! |
Så går det naturligtvis att göra. Självklart får man ljudet från MDn men den överföringen sker ju i realtid. 60 min ljud tar 60 min att spela över. Den ursprungliga frågan gällde ju om det gick att flytta filer från MDn till datorn, något som alltså går på "några sekunder".
Som sagts så går det utmärkt att flytta över ljudfiler från datorn till MDn. Däremot går det inte att flytta över ljud(-filer) från MDn till datorn med hjälp av Net-MD . Problemet löses heller inte med hjälp av USB-kontakter-/sladdar utan Net-MD-systemet klarar helt enkelt bara av att flytta filerna åt ett håll (alltså från dator till MD). Ska man spela över ljud från MD till datorn måste man alltså göra det i real-tid.
Däremot har framför allt iRiver kommit ut med Mp3-spelare med hårddisk och med inspelningsfunktion. Inspelning kan bland annat göras med såväl inbyggd mikrofon som med externt ansluten mikrofon. En annan finess är, vad jag förstår (har inte testat det utan bara läst om spelarna) med detta är att man kan flytta över filer åt båda hållen utan att behöva spela upp ljud i realtid.
Vad jag dock inte vet är om vilken kvalitet det inspelade ljudet får och därför undrar jag om det är någon som har provat dessa iRiver-spelare och som kan ge något besked ljudkvaliteten och hanterbarheten i allmänhet. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Fredd Menig

Registreringsdatum: 02 maj 2006 Inlägg: 1 Ort:
|
Postat: 02 maj 2006 13:27 Rubrik: |
|
|
Hej!
Jag hittade denna tråd och blev intresserad eftersom jag själv letar efter något billigt och bra sätt att spela in på ute på fältet. Jag vill ha något man kan spela in både intervjuer med (vilket jag ägnar mig mest åt), samt även en del livemusik med.
Problemet är ju att ett mixerbord är väldigt klumpigt att ha med sig och svindyra att köpa. En mp3-spelare är jag lite tveksam till om kvalitén är duglig på, jag läste bland annat om en mediaspelare som hette Cowon iAudio A2, som både har line-in, FM-inspelningsmöjlighet, samt TV-in, vilket verkar lovande. Men frågan återstår ju hur pass bra kvalitén är. En stereomikrofon går ju alltid att skaffa, men sedan är det ju frågan om hur bra filerna blir i själva mediaspelaren som man har spelat in.
Är det någon som har tips på lämpliga prylar som uppfyller mina önskemål att kunna spela in intervjuer i kvalitét som går att lyssna på, samt möjlighet att spela in livemusik som blir duglig?
Jag vet att DAT-spelare är bra för såna här ändamål, men finns det digitala sådana? Och vad kostar de i såna fall?
Mvh, Fredd Holm,
Filipstad,
Släkt, hembygds- och lokalhistorieforskare |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
toohternoat Menig

Registreringsdatum: 29 november 2005 Inlägg: 5 Ort: Tours
|
Postat: 10 maj 2006 10:54 Rubrik: MicroTrack 24/96 fra M-AUDIO |
|
|
Jag tänker främst på en bra inspelningsgrunka som erbjuder praktiskt taget allt
i praktisk användning och kvalitet på ljudet: MicroTrack 24/96 spelar in på det
trevliga formatet Compact Flash så du behöver en sådan läsare till din PC om
du vill pilla vidare med ljudet i datorn.
Kostar runt 500 euro.
Själv använder jag en Hi-MD WALKMAN MZ-RH10 som tillåter bi-direktionell
överföring av inspelat ljud men se upp med prylar fra Sony som gärna lägger
till tråkiga begränsande funktioner.
(jag kunde inte hitta en MicroTrack 24/96 och hade bråttom med att spela in.)
Trots den negativa uppfattning jag har om Sony är jag relativt nöjd med min
Walkman och Hi-MD är i alla fall en intressant upgrade av MiniDisc-konceptet.
Jag kan spela in mer än 9 timmar på LP-mode och batteritiden hänger med.
Möjligheten att spela in 16bit 44100Hz ej komprimerat ljud finns oxo så om
din ljudkälla och dina mikrofoner är ok kan du ju bränna det till Compact Disc
utan förlust sen.
Kostade runt 250 euro.
"andreas´ |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
toohternoat Menig

Registreringsdatum: 29 november 2005 Inlägg: 5 Ort: Tours
|