| Föregående ämne :: Nästa ämne |
| Författare |
Meddelande |
Samuel Gäst
|
Postat: 19 nov 2003 18:29 Rubrik: Nätradio |
|
|
Tja... jag går treje året på mediaprogramet i sundsvall. Ja har som projekt att starta upp en webbradio på min skall och gör lite för arbete. Jag skulle vilja veta vad som krävs för att sända från en egen sida och hur jag ska gå till väga?
Tacksam för svar!!![/code] |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 26 nov 2003 9:37 Rubrik: |
|
|
Det beror på hur du vill göra det:
Först två termer: OnDemand och Live.
OnDemand: Förinspelade program som användaren själv kan starta när han vill. RadioUFS bibliotek av vetenskapsföredrag är ett exempel. Lite som att titta på en videokassett.
Live: direktsänd ström som användare kopplar upp sig mot. Här kan användaren givetvis inte "spola framåt" eller "gå tillbaka" eftersom det är direktsänt. Se det som motsvarigheten till att slå på TVn mitt i ett program.
OnDemand är enklast och kräver en www-server samt uttrymme för filerna. Både RealAudio och Windows Media hanterar http-streaming. Då slipper du skaffa en streamingserver. Http-streaming är enbart för OnDemand såvitt jag vet och är inte så stabilt när det bli många samtidiga tittare.
Med en streamingserver kan du hantera bandbredden bättre, genom att streamingservern kan reglera hastigheten i samråd med klienten. Om du försöker titta på en film och förbindelsen "laggar", tränas hastigheten ner till lämplig biterate. Det blir sämre kvalité men du får titta/lyssna. Dessutom kan du sätta begränsningar och enkelt föra statistik över tittande.
Mvh
Erik Z _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Gäst
|
Postat: 09 jan 2004 17:50 Rubrik: |
|
|
Om du gör med Winamp/Shoutcast så hebövs endast två program, en mick och ett glatt humor
Gå in på min hemsida och läs hur man gör:
www.radioworld.tk |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|