RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Intervjumikrofon till MD?
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Thomas
Gäst

InläggPostat: 14 jan 2004 19:20    Rubrik: Intervjumikrofon till MD?

Jag har en minidisk med mikrofoningång och vill använda den för att prata/göra intervjuer.
Vilken mikrofon kan passa?

Är det viktigt att mikrofonen har en sladd så att ljudet från MD:n inte tas upp? Hur känsligt är det egentligen?
Helst ska det vara en smidig mikrofon med minitele-kontakt så att jag slipper adapter tele-minitele.
Har även hört talas om balanserade/obalanserade mikrofoner men känner ej till skillnaden.

Kom gärna med förslag i olika prisklasser.

Tack på förhand
Thomas
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 17 jan 2004 3:31    Rubrik:

Egentligen beror ju det på hur bra kvalité du vill ha. Visst kan du använda dig av din datormick och sedan spela in ett samtal via md:n. Resultatet kommer kanske inte att bli strålande men du kommer säkerligen kunna lyssna på det efteråt. Det bästa alternativet vore kanske att fixa en annan inspelningsenhet istället för md:n om du vill ha bra ljud vill säga. En DAT skulle fungera tillsammans med en bättre kvalificerad mikrofon för ett bättre resultat.
Till överst på sidan
Thomas
Gäst

InläggPostat: 17 jan 2004 17:05    Rubrik:

Jag vill ha "hyfsad" kvalité. Bättre än ljkudet från en datamick men jag har inte råd att kosta på mig en DAT för att få bättre ljud. Så frågan är alltså vilken mikrofon som kan passa till min MD...
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 21 jan 2004 23:12    Rubrik:

I såna fall blir du nog tvungen att använda dig utav en mick av dynamisk typ. Det finns ju alltid adaptrar att köpa om nu mikrofonen du väljer har annorlunda anslutning än ingången på din MD, vilket den säkerligen kommer att ha.
Nu har jag inte heller någon aning om hur du kommer använda din mikrofon, dvs. ska den vara av "riktad" typ eller går det bra med rundupptagande karaktär?
Enklast är nog om du uppsöker någon lokal musikäffar och själv provar du olika mikrofonerna.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet