RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Watt
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Gäst

InläggPostat: 07 feb 2004 22:01    Rubrik: Watt

Finns det någon tabell eller liknande där man kan jämföra de olika uteffekter i watt som anges på förstärkare. T.ex. "PMPO,RMS jämfört med de som angavs förr : sinus och musikeffekt.
Mvh.Lennart Svensson Question
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 12 feb 2004 9:56    Rubrik:

"What is meant by P.M.P.O.?

Peak Music Power Output (P.M.P.O.) is the combined output power of all channels of an amplifier measured by the highest decibel level an amplified signal reaches at any point of time. In short it is the total music power output an amplifier is rated to produce.

What is meant by R.M.S. output?

Root Mean Square (RMS) The square root of the mean of the sum of the squares. Commonly used as the effective value of measuring a sine wave´s electrical power. A standard in amplifier power output measurements. It is the rated output per channel which an amplifier is designed to produce. It is approximately one-tenth of the PMPO but has no direct co-relation with it."

http://www.computergames.ro/forum/archive/index.php/t-55473
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 12 feb 2004 10:00    Rubrik:

PMPO = Toppeffekt.
RMS = Sinuseffekt

"Sinuseffekt
Sinuseffekten definieras som den effekt en förstärkare kan leverera konstant i 20 minuter när man spelar vitt brus på den. Detta ger det lägsta värdet av de tre systemen, och specificeras därför inte så ofta i förstärkarens datablad.

Musikeffekt
Detta är den effekt som maskinen kan hålla för det mesta. Ibland i tysta passager i t.ex. ett musikstycke kommer effekten att hamna under denna effekt. Ibland hamnar den över. Ljudvolymen varieras ju med musiken, och därför gör också effekten det. Denna effekt är den som oftast anges på databladen, eftersom det är den som ger värden som ligger närmast den riktiga kurvan. Det finns ingen enhetlig definition av musikeffekten egentligen är.

Toppeffekt
Detta är den effekt som förstärkaren under korta perioder kan producera, främst t.ex. under korta partier i ett musikstycke då det är som starkast.

Detta innebär en fara: En förstärkare som ger musikeffekt 60 watt, bör inte kopplas till högtalare med mindre än 60 Watt. Det beror på att en tillfällig topp kan hamna på betydligt högre effekter under ett kort ögonblick, vilket kan skada högtalaren. Därför ska högtalaren tåla mer än förstärkaren ger.

Senast ändrad av erik z den 12 feb 2004 13:25, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
nisse
Gäst

InläggPostat: 12 feb 2004 13:00    Rubrik: PMPO

Pmpo är ungeför 10 ggr mer änn rms rms är den internationella standaren som används för att benämna effekt och det är den man ska rätta sig efter
Till överst på sidan
Mästaren
Gäst

InläggPostat: 17 feb 2004 10:10    Rubrik:

Det Erik sa att högtalaren skall tåla mer än vad förstärkaren kan producera kan också innebära att högtalarna går sönder, eftersom då kommer förstärkaren att gå på max och till slut så kommer den att klippa (dista) vilket innebär att diskanten i högtalarna förmodligen går sönder!!
Till överst på sidan
erik z
Överbefälhavare
Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002

InläggPostat: 17 feb 2004 10:43    Rubrik:

Oavsett watt-tal på förstärkaren ska man aldrig låta den gå på max. Man har kraftfulla förstärkare för att få ut tillräckligt med ljud på låga nivåer där distorsionen är låg.

De sista 10% på volumratten låter inge vidare oavsett förstärkare. Sen är det nog sant att distorsionen kan förstöra "tweetern" (alltså diskanthornet)
Mästaren
Gäst

InläggPostat: 18 feb 2004 11:34    Rubrik:

Det har faktiskt hänt mig två gånger att diskanthornen har stuckit pg a förstärkaren varit för klen och då har jag inte dragit på alltför mycket på förstärkaren. Så det bästa är en förstärkare som är anpassad för högtalarna eller att skaffa aktiva högtalare!
Till överst på sidan
nisse
Gäst

InläggPostat: 25 maj 2004 7:47    Rubrik:

men "mästaren" hur vet du att det var fel på förstärkaren och inte dina horn som bara inte tålde för om det var ett par budget horn är det inte säkert att dom pallar med ens hälften av vad det står. du kan ju också fått ut en högfrekvent signal från förstärkeren för att du lastat den för lågt....
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 09 jun 2004 10:35    Rubrik:

nisse skrev:
men "mästaren" hur vet du att det var fel på förstärkaren och inte dina horn som bara inte tålde för om det var ett par budget horn är det inte säkert att dom pallar med ens hälften av vad det står. du kan ju också fått ut en högfrekvent signal från förstärkeren för att du lastat den för lågt....

Det var inga budgethorn som jag hade, det kan jag lova dig! Självklart är det bättre för högtalarna om dom "tål" mer än vad förstärkaren kan leverera. Men det jag menar är att man inte alltid ska stirra sig blind på detta då faktiskt förstärkaren kan klippa om den får jobba för hårt och skicka ut alltför höga peakar (oftast är det i diskantområdet) som kan få "skrikorna" att gå sönder. Så därför: Ha välanpassade högtalare och förstärkare!
Till överst på sidan
Gäst

InläggPostat: 14 mar 2005 21:58    Rubrik: DIN och RMS

hej alla.
Jag förstår vad rms är tackvare er här nu. Det gjorde jag inte i innan. Men kolla detta: Ljudeffekt, DIN 6 x 130 W
Ljudeffekt, RMS 6 x 85 W

så står det på en förstärkare på siba.. asså är DIN också en mätnorm? är inte det en kontakt? :S och hur är den mätnormen isåfall.
Och kolla denna länken (annan förstärkare) http://www.jvc.se/files/techspec/04jsa-av_kontrollcent_tek.pdf
Överst så står sterio (DIN) : 130 W/kanal MIN. RMS, 8 ohm vid 1kHz med högst 0.8 % THD.
Om nu DIN är en mätnorm. Varför anger dom det i din å sen skriver att det är i RMS.?
Oj vad krångligt jag har skrivitt men är inte så bra på at utrycka mig. Jag skulle verkligen uppskatta om nån av er duktiga killar kunde ta er tid och svara på detta.
Mvh Ludvig
Till överst på sidan
Maxmixmaster
Sergeant
Sergeant

Registreringsdatum: 15 oktober 2002
InläggPostat: 23 apr 2005 3:02    Rubrik:

DIN står för Deutsche industrie norme (om jag minns rätt)
Men det är även en anslutningplugg som då kallas Deutsche industrie norm connector.

Det är antagligen därför du har blandat ihop det hela...
Gäst

InläggPostat: 07 okt 2005 1:57    Rubrik:

Anonymous skrev:
hej alla.
Jag förstår vad rms är tackvare er här nu. Det gjorde jag inte i innan. Men kolla detta: Ljudeffekt, DIN 6 x 130 W
Ljudeffekt, RMS 6 x 85 W

så står det på en förstärkare på siba.. asså är DIN också en mätnorm? är inte det en kontakt? :S och hur är den mätnormen isåfall.
Och kolla denna länken (annan förstärkare) http://www.jvc.se/files/techspec/04jsa-av_kontrollcent_tek.pdf
Överst så står sterio (DIN) : 130 W/kanal MIN. RMS, 8 ohm vid 1kHz med högst 0.8 % THD.
Om nu DIN är en mätnorm. Varför anger dom det i din å sen skriver att det är i RMS.?
Oj vad krångligt jag har skrivitt men är inte så bra på at utrycka mig. Jag skulle verkligen uppskatta om nån av er duktiga killar kunde ta er tid och svara på detta.
Mvh Ludvig

Faktiskt det mest vettiga inlägget i hela diskusionen.
Det har att göra med att det inte finns något som heter "ljudwatt" och att RMS inte är ett standardsystem för att jämföra effekten på olika förstärkare.

Jag svarar mera grundligt så fort jag hinner (klockan är mycket, lektioner imorgon bitti).

mvh Rogga

PS. Jag är ledsen att behöva säga det men de "duktiga killarna" på dethär forumet har gett dig helt fel bild av vad RMS och peak är.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet