RadioUngaForskare.com
Radio Unga Forskares Community

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper 
Ljudkort och mick-ingång
Forumindex -> Ljudforum
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
niel
Menig
Menig

Registreringsdatum: 24 februari 2003

InläggPostat: 22 feb 2004 5:55    Rubrik: Ljudkort och mick-ingång

Kanske har jag använt för kassa mikrofoner och för kassa ljudkort, men jag måste ändå fråga detta.

Hurpass mycket skiljer sig olika mickingångar från ljudkort till ljudkort? De flesta ljudkort har ju fantommatning. Denna fantommatning ska enligt uppgift automatiskt kopplas ur om man kopplar in en dynamisk mick med obalanserad kabel på phonokontakt.

Ljudkortet ifråga är ett SoundBlaster Live!

I min förra dator började emellertid ljudkortet att "hänga" sig när man kopplade in en dynamisk mikrofon i mickingången. Det yttrade sig så att ingenting som hade med ljud att göra fungerade förrän man hade startat om datorn. Winamp spelade upp en sekund utan att det kom något ljud, för att sedan stanna där, osv.

Nåväl, efter omstart så testade jag hur micken lät, och kan konstatera att det lät otroligt dåligt. Burkigt och dovt. Lite mellanregister och obefintlig diskant. Denna mick var visserligen en billig sak i 300-kronorsklassen, men ändå. Kopplar jag in en kondensatormick i 10-kronorsklassen låter det bra. Fast då får man andra problem istället, som att ljudkortet boostar så kasst att man måste ha micken på EXAKT perfekt avstånd för att inte få en massa puffljud, eller för svag signal.

Kopplade jag in samma 300-kronorsmick till ett mixerbord och sedan direkt till förstärkaren så lät det inte perfekt, men avsevärt mycket bättre. Skulle jag få det ljudet in i ljudkortet skulle jag vara nöjd.

Börjar bli allmänt trött på detta tjafs, och undrar helt enkelt:

Finns det ljudkort med bra mickingångar, helst med ordentlig boost och anpassade för dynamiska mikrofoner? Eller måste jag köpa ett enkelt mixerbord och koppla in på line in-ingången istället?

Nämnas kan att detta är tänkt att användas för att sända lite enkel nätradio med snack mellan låtarna, och kanske även lite inspelning av enklare radioprogram med lite snack och så.

Skulle även vara glad över lite mer info kring ljudteknik och mikrofoner i allmänhet, gärna på nätet. Känner att jag är hyfsat novis på det ämnet. Ljudteknikerns Guide... är ju utmärkt, men tyvärr inte särskilt uttömmande vad gäller just mikrofoner och ljudkort.
Till överst på sidan
Användarens profil Besök användarens hemsida
Thiesen
Gäst

InläggPostat: 29 feb 2004 13:15    Rubrik: >

Om jag hade haft råd skulle jag köpt en liten enkel mixer och kopplat in en mick på den och sen koppla mixern till line-in på ljudkortet... har själv tittat lite på den här ---> http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=930339%20&cart_id=

Jag kan hålla med om att mick-ingången på SB Live-kortet suger fet hästballe... har själv lekt lite så jag vet vad jag pratar om (dock så är jag ingen ljud-bög)
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Ljudforum Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet