erik z Överbefälhavare

Registreringsdatum: 17 mars 2002 Inlägg: 201 Ort: Stockholm
|
Postat: 10 apr 2002 19:00 Rubrik: Tinnitus |
|
|
Här får ni ännu ett nytt ord som många blivit medvetna om de närmaste åren: tinnitus.
Tinnitus är den ringande tonen ni hör i öronen efter att ni lyssnat på (för) hög musik. I vanliga fall klingar den av efter lite vila och allt blir normalt. Tyvärr kan man få den permanent. Då får man på ett eller båda öronen behålla suset dygnet runt. Styrkan varierar mellan personer och tinnitus kan uppstå av många olika skäl.
Det vi ljudfolk är mest rädda för är tinnitus på grund av hörselskada. Många musiker får ångra att de slarvade med hörselskydden när de var yngre. Tinnitus innebär långt ifrån alltid en hörselnedsättning och den låter olika för olika människor. En del hör brus och andra toner.
Tinnitus kan uppstå både i öronen och i hjärnan(!) vilket gör den svår att hitta. Jag är osäker på om det finns något botemedel. Jag har hört att det ska finnas något privatsjukhus som har en behandling, men det finns inget att göra på ett vanligt sjukhus.
Var försiktig om hörseln! _________________ Jag svarar inte på mailfrågor längre, använd forumet! |
|